dc.date.accessioned | 2023-12-15T11:09:10Z | |
dc.date.available | 2023-12-15T11:09:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | doi:10.17170/kobra-202311309135 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/15297 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Urheberrechtlich geschützt | |
dc.rights.uri | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.subject.ddc | 620 | |
dc.subject.ddc | 720 | |
dc.title | Structural Design Pedagogy for Architects: Fostering Cross-Disciplinary Integration and Innovation | eng |
dc.type | Dissertation | |
dcterms.abstract | This study develops and presents a qualitative and design-oriented approach to structural
design education as part of architectural education. Existing approaches to structural
design in architectural education for the most part seek to emulate, adapt and
simplify contents and methods typically employed within civil engineering education,
where structures are primarily understood and taught within the framework of static
principles and numerical analysis. In architectural practice, observations however show
that architects rarely employ numerical analytical methods. Instead, architects tend to
design based on experience and intuition, with structures subordinated to, and mostly
indirectly generated by, decisions focusing on architectural programme, form, scale and
space. This discrepancy in approaches results from different perspectives on the structural design process: Whereas civil engineers mostly conceive it in terms of the analysis
and dimensioning of given statical systems, architects tend to see it as the creative design
of the structural system itself. This contrast and discrepancy forms the background and
motivation for this study. Accordingly, the main research question investigated in this
study is: How can structural design be taught so as to enable architecture students to approach
structures as part of their architectural designing?. The study critically examines
existing approaches to structural design education in architecture to identify skills and
abilities supporting architectural structural design competency. Based on findings derived
from the theoretical first part of the study, an alternative approach to structural
design education is developed to foster and support such skills as part of architectural
design education. The second part of the study presents the practical implementation
and analytical assessment of theoretical assumptions in the form of an action research
study over the course of five years. The applied study is conducted in the context of an
international university located in China. Findings of the study demonstrate the potential
of a qualitative and design-focused approach to structural design pedagogy in
architecture to engage students and to embed structural learning in students’ applied
designing. Supporting educational approaches that foster innovative cross-disciplinary
collaboration, contributions of this study are relevant in structural design education,
including the fields of architecture as well as architectural and civil engineering. With
education laying the foundations for later practice, the study presents ways in which
future collaborative practice can be supported. Results of the study are particularly relevant
and timely in the context of China, where, despite continued calls for educational
innovation, architectural design remains mostly separated from structural design in
both education and practice. | eng |
dcterms.abstract | Diese Arbeit befasst sich mit einem qualitativen, entwurfsorientierten pädagogischen
Ansatz in der architektonischen Tragwerkslehre. Ein Großteil gegenwärtiger pädagogischer
Ansätze in der architektonischen Tragwerkslehre emulieren, adaptieren und
vereinfachen Unterrichtsinhalte aus der Bauingenieurslehre, wobei Tragwerke primär
im Rahmen statischer Prinzipien und analytisch-rechnerischer Methoden verstanden
und vermittlet werden. In der architektonischen Praxis kann hingegen beobachtet werden,
dass Architekten vor allem zu Beginn eines Entwurfs weniger mittels analytischrechnerischer
Methoden, sondern vielmehr basierend auf Erfahrung und Intuition entwerfen,
wobei Struktur typischerweise implizit aus der Planung von architektonischem
Programm, Form, Maßstab und angestrebter räumlicher Erfahrung abgeleitet wird. Diese
Diskrepanz in Annäherungsweisen resultiert vor allem aus unterschiedlichen Sichtweisen
auf den Entwurfsprozess: Ingenieure sehen darin oft die Analyse und Dimensionierung
von gegebenen statischen Systemen, wohingegen Architekten darunter den
Entwurf des statischen Systems selbst verstehen. Dieser Kontrast im Verständnis entwerferischer
Prozesse führt zu einem Widerspruch zwischen typischer architektonischer
Tragwerkslehre und typischer architektonischer Entwurfspraxis und bildet sowohl den
Hintergrund als auch die Motivation zu dieser Studie. Die Hauptfrage die in dieser Arbeit
untersucht wird lautet: Wie kann Tragwerksentwurf so unterrichtet werden, dass
Architekturstudenten in die Lage versetzt werden, Tragwerke entwerferisch und als Teil
ihrer architektonischen Entwurfsarbeit anzugehen? Das Ziel der Studie ist die kritische
Untersuchung existierender, sowie die theoretische und praktische Herausarbeitung
alternativer pädagogischer Ansätze in der architektonischen Tragwerkslehre die darauf
ausgerichtet sind, Architekturstudenten im architektonischen Entwurfsprozess zu
unterstützen. Die Hauptfrage der Arbeit wird sowohl in Form einer theoretischen Abhandlung
als auch basierend auf Daten aus einer praktischen Studie untersucht. Während
der erste Teil der Arbeit das Thema auf einer theoretischen Ebene behandelt, konzentriert
sich der zweite Teil auf die Implementierung des Lehransatzes in Form einer
fünfjährigen Action Research Studie im spezifischen Kontext einer internationalen
Universität in China. Erkenntnisse der Studie deomonstrieren das Potential des qualitativen
und Entwurfs-fokussierten Lehransatzes, Architekturstudenten anzusprechen
und sie darin zu unterstützen, das Erlernte im eigenen Entwurf umzusetzen. Die Studie
liefert relevante und zeitgemäße Beiträge einerseits im Rahmen der am interdisziplinären
Entwurfsprozess orientierten architektonischen Tragwerkslehre, und andererseits
im Rahmen der chinesischen Bau- und Lehrpraxis, in der der architektonische Entwurf
nach wie vor weitgehend vom Tragwerksentwurf getrennt sind. | ger |
dcterms.accessRights | open access | |
dcterms.creator | Herr, Christiane Margerita | |
dcterms.dateAccepted | 2021-04-27 | |
dcterms.extent | xxi, 305 Seiten | |
dc.contributor.corporatename | Kassel, Universität Kassel, Fachbereich Architektur, Stadtplanung, Landschaftsplanung | ger |
dc.contributor.referee | Grohmann, Manfred (Prof.) | |
dc.contributor.referee | Gengnagel, Christoph (Prof. Dr.) | |
dc.subject.swd | Tragwerk | ger |
dc.subject.swd | Lehre | ger |
dc.subject.swd | Bauentwurf | ger |
dc.subject.swd | Studie | ger |
dc.type.version | publishedVersion | |
kup.iskup | false | |
ubks.epflicht | true | |