Search
Now showing items 1-10 of 18
Aufsatz
Mathematical modelling in mathematics education and instruction
(1993)
This paper aims at giving a concise survey of the present state-of-the-art of
mathematical modelling in mathematics education and instruction. It will consist
of four parts. In part 1, some basic concepts relevant to the topic will be clarified
and, in particular, mathematical modelling will be defined in a broad, comprehensive
sense. Part 2 will review arguments for the inclusion of modelling in
mathematics teaching at schools and universities, and identify certain schools of
thought within mathematics education. ...
Aufsatz
Einige Ergebnisse von vergleichenden Untersuchungen in England und Deutschland zum Lehren und Lernen von Mathematik in Realitätsbezügen
(1993)
In der Arbeit werden einige Resultate von vergleichenden empirischen Untersuchungen zu unterschiedlichen Konzeptionen eines realitätsbezogenen Mathematikunterrichts, wie sie in England und Deutschland häufig vertreten werden, dargestellt. Bei diesen Untersuchungen werden in verschiedenen
Fallstudien, die u.a. auch strukturelle Unterschiede zwischen den Bildungssystemen in
England und Deutschland und den zugrundeliegenden Erziehungsphilosophien berücksichtigen, Auswirkungen dieser Konzeptionen auf die Einstellung ...
Aufsatz
Bemerkungen zu einer bekannten "probabilistischen Paradoxie"
(Pickert, Günter (Hrsg.), 1994)
Aufsatz
Optimal bias bounds for robust estimation in linear models
(Caliński, Tadeusz (Hrsg.), 1994)
Aufsatz
Der (Taschen-)Computer als Werkzeug im Analysisunterricht
(Postel, Helmut (Hrsg.), 1991)
Aufsatz
Preformal proving: examples and reflections
(1991)
The starting point of our reflections is a classroom situation in grade 12 in
which it was to be proved intuitively that non-trivial solutions of the differential equation f' = f have no zeros. We give a working definition of the concept of preformal proving, as well as three examples of preformal proofs. Then we furnish several such proofs of the aforesaid fact, and we analyse these proofs in detail. Finally, we draw some conclusions for
mathematics in school and in teacher training.