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Dissertation
Strategische Erfolgsfaktoren für ein kosten-risiko-optimales Public Debt Management - Organisatorische und inhaltliche Parameter im internationalen Vergleich
(2013-06-07)
Aus den im Rahmen dieser Forschungsarbeit empirisch gewonnenen Erkenntnissen werden Gestaltungsempfehlungen für das Public Debt Management abgeleitet. Diese zeigen, dass ein wirtschaftliches Public Debt Management nicht ein ausschließlich kostenminimierendes (sparsames), sondern ein kosten-risiko-optimales Public Debt Management mit effektiven internen und externen Überwachungsinstrumenten und wirksamer externer Finanzkontrolle sein muss.
Working paper
Mathematical Management
(2023-07-14)
Der Aufstieg des Fachgebietes Operations Research, das mathematische Modelle zur Steuerung von Wirtschaftsunternehmen bereitstellt, in der politischen Wissenskultur von Cold War Science der USA nach 1945 wird aufgezeigt und dann übergeleitet zur Institutionalisierung von Operations Research in den Universitäten von Europa und der Bundesrepublik Deutschland. Die Vorläuferorganisationen zur Deutschen Gesellschaft für Operations Research werden dargestellt und das Zusammenspiel der Jahrestagung dieser Gesellschaft mit ...
Working paper
The Shoe Factory Bata
(2023-08-18)
The paper focuses on the managerial aspects of the loosely coupled units in Bata's shoe factory in Zlin as a precursor of lean production that was forgotten. The Bata factory plant in Zlín, Moravia, was built in the avant-garde style of modernism and grew rapidly in the 1920s. Comparable to Henry Ford, Bata pursued a concept of social engineering. He expanded the factory complex in Zlín to include housing for the workers, sports facilities, educational institutions and a self–service department store.
The Bata factory ...
Dissertation
The Implications of Feedback Frequency for Employee Creativity
(2022)
Managers are still floundering when they have to decide on the optimal level of feedback frequency; either when they consider themselves as a source of feedback, but also when they shape the feedback environment of their employees, e.g., by allowing more (or less) frequent customer feedback. Furthermore, given that feedback is a time-consuming task, managers might be reluctant to provide feedback frequently, foregoing a potentially powerful lever for increasing employee creativity. Ultimately, clarifying the ambiguities ...