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Dissertation
Fostering sustainable consumption through communication: Consumers’ appreciation of biodiversity-friendly pasture-based cattle husbandry
(2024-01)
Considering dramatic environmental changes, there is an evident necessity of a transition to more sustainable animal production that caters to societal demand for ethical production and consumption. The slow but steady shift in consumer demand for animal-friendly, environmentally, and socially re-sponsible animal products has been well documented over the past years. The overarching goal of this dissertation is to provide insights regarding consumer perceptions, acceptance, preferences and com-munication of ...
Dissertation
Entwicklung und Erprobung einer kognitiv-sensorischen Methodik für die Erhöhung der Reliabilität von erhobenen Daten in Bezug auf Nachhaltigkeit und Konsumentenverhalten in Deutschland und in der Ukraine
(2023)
Die menschlichen Sinne werden als Brücke zwischen der Mitwelt und dem menschlichen Körper sowie als entscheidender Faktor bei der Bildung von Ernährungserfahrungen beginnend schon im Mutterleib betrachtet. Diese Studie zielt darauf ab, wissenschaftlich zu untersuchen, wie der Wandel hin zu einer nachhaltigen Ernährung unterstützt werden kann, indem das Konsumentenverhalten sowie deren Flexibilität und Änderungsbereitschaft mithilfe einer neuen kognitiv-sensorischen Methode bewertet und bemessen wird.
Im Literaturteil ...
Dissertation
Bridging Perspectives
(2016-09-29)
People’s ability to change their social and economic circumstances may be constrained by various forms of social, cultural and political domination. Thus to consider a social actor’s particular lifeworld in which the research is embedded assists in the understanding of how and why different trajectories of change occur or are hindered and how those changes fundamentally affect livelihood opportunities and constraints. In seeking to fulfill this condition this thesis adopted an actor-oriented approach to the study of ...
Dissertation
Veränderungen im Öko-Lebensmittelkonsum in Familien mit Kindern und deren Hintergründe
(2010-02-17)
Im Rahmen der Arbeit wird den Fragen nachgegangen, inwiefern der Konsum von Öko-Lebensmitteln in Familien mit Kindern im zeitlichen Verlauf Veränderungen unterliegt und worin Veränderungen im Öko-Lebensmittelkonsum in Familien mit Kindern begründet sind. Aus den hierzu gewonnenen Erkenntnissen werden Schlussfolgerungen für die Konsumentenforschung und das Marketing von Öko-Produkten gezogen. Theoretische Grundlage stellen der Familienzyklus sowie Forschungsergebnisse zum Konsumentenverhalten in Familien und zum Konsum ...
Dissertation
Attitudes and behaviour towards food attributes and organic food – a triangular methodological investigation of occasional organic consumers
(2012-01-04)
Organic food is increasingly available in the conventional food retail, where organic products are offered alongside with various other types of products and compete mainly with conventional and the so-called conventional-plus products. The latter are conventional products displaying particular quality attributes on the product packaging, such as ‘no artificial additives’, or ‘from animal welfare husbandry’. Often, these quality attributes also apply to organic products. Occasional organic consumers might prefer such ...
Dissertation
Participatory Governance, Determinants and Networks towards Diffusion and Adoption of Climate Smart Agricultural Technologies in Bangladesh
(2024)
Bangladesch gilt als eines der klimatisch vulnerabelsten Länder der Welt und steht aufgrund des Klimawandels vor großen Herausforderungen in der Landwirtschaft. Sowohl technologische als auch institutionelle Innovationen sind für die Bewältigung dieser Herausforderungen von entscheidender Bedeutung. Climate Smart Agriculture (CSA) zielt darauf ab, die landwirtschaftliche Produktivität zu steigern, sich an den Klimawandel anzupassen und die Treibhausgasemissionen zu verringern. Trotz der großen Aufmerksamkeit für ...