• Deutsch
    • English
  • Publish
  • About KOBRA  
    • About us
    • Policy
    • License
    • FAQ
    • Contact
  • 🇬🇧
    • Deutsch
    • English
  • Login
Search 
  •   KOBRA
  • Fachbereiche
  • FB 01 / Humanwissenschaften
  • Search
  •   KOBRA
  • Fachbereiche
  • FB 01 / Humanwissenschaften
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.


Diese Webseite benutzt Cookies.
COOKIE POLICY DER UNI. Close


Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 400

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Aufsatz "Diese körperlichen Geschichten sind gar nicht das Problem" - Zum Professionalisierungsbedarf in der Inklusiven Erwachsenenbildung 

Bonna, Franziska; Stobrawe, Helge; Hirschberg, Marianne (2019)
In diesem Beitrag wird das Forschungsprojekt INAZ, „Inklusive Bildung in der Alphabetisierungspraxis und im System des zweiten Bildungswegs – Qualifikationen, Kompetenzen und Bedarfe des pädagogischen Personals“, dargestellt. Im ersten Teil erläutern wir den Hintergrund und die Konzeption des Projektes. Im zweiten Teil des Beitrags zeigen wir anhand erster (qualitativer) Ergebnisse, welche Fortbildungsbedarfe vorhanden sind. Warum das Projekt relevant ist, führen wir anhand des Fortbildungsmoduls im dritten Teil aus.
Thumbnail

Aufsatz Symbolic versus non-symbolic magnitude estimations among children and adults 

Ebersbach, Mirjam; Erz, Petra (2014-07-30)
The ability of children and adults to generate symbolic and non-symbolic magnitude estimations was examined in the light of their familiarity with numbers. Children (6-year-old kindergartners, 7-year-old first graders, and 9-year-old third graders) and adults made symbolic estimations either by saying number words that matched numbers of dots (i.e., perception task) or by generating numbers of dots that matched given number words (i.e., production task). In the non-symbolic estimation task, participants generated the ...
Thumbnail

Aufsatz Mental rotation and the motor system: Embodiment head over heels 

Krüger, Markus; Amorim, Michel-Ange; Ebersbach, Mirjam (2013-12-13)
We examined whether body parts attached to abstract stimuli automatically force embodiment in a mental rotation task. In Experiment 1, standard cube combinations reflecting a human pose were added with (1) body parts on anatomically possible locations, (2) body parts on anatomically impossible locations, (3) colored end cubes, and (4) simple end cubes. Participants (N = 30) had to decide whether two simultaneously presented stimuli, rotated in the picture plane, were identical or not. They were fastest and made less ...
Thumbnail

Aufsatz “Reasonable Accommodation” and “Accessibility”: Human Rights Instruments Relating to Inclusion and Exclusion in the Labor Market 

Hirschberg, Marianne; Papadopoulos, Christian (2016-01-06)
Ableism is a powerful social force that causes persons with disabilities to suffer exclusion. The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD) is based on the human rights principles of equality and freedom for all people. This Convention contains two human rights instruments: the principle of accessibility and the means of reasonable accommodation, which can be used to protect the human rights of disabled persons. The extent to which they are used depends on whether the state implements the ...
Thumbnail

Aufsatz Semantic congruency and the (reversed) Colavita effect in children and adults 

Wille, Claudia; Ebersbach, Mirjam (2016)
When presented with auditory, visual, or bimodal audiovisual stimuli in a discrimination task, adults tend to ignore the auditory component in bimodal stimuli and respond to the visual component only (i.e., Colavita visual dominance effect). The same is true for older children, whereas young children are dominated by the auditory component of bimodal audiovisual stimuli. This suggests a change of sensory dominance during childhood. The aim of the current study was to investigate, in three experimental conditions, ...
Thumbnail

Aufsatz Gelingensbedingungen einer Inklusiven Erwachsenenbildung aus einer normativ-rechtlichen und einer subjektwissenschaftlichen Perspektive. 

Hirschberg, Marianne; Bonna, Franziska; Stobrawe, Helge (2019)
In diesem Beitrag wird das Forschungsvorhaben INAZ „Inklusive Bildung in der Alphabetisierungspraxis und im System des Zweiten Bildungswegs – Qualifikationen, Kompetenzen und Bedarfe des pädagogischen Personals“ dargestellt, wobei die Gelingensbedingungen inklusiver Bildungsangebote für Erwachsene fokussiert werden. Ziel ist die Entwicklung eines Fortbildungsmoduls zur Qualifizierung der Lehrkräfte für eine Inklusive Erwachsenenbildung. Inklusive Bildung wird in diesem Projekt aus einer menschenrechtsorientierten ...
Thumbnail

Aufsatz Partizipation - ein Querschnittsanliegen der UN-Behindertenrechtskonvention 

Hirschberg, Marianne (2010-12)
Die UN-Konvention über die Rechte von Menschen mit Behinderungen thematisiert Partizipation auf vielfältige Art und Weise und versteht Partizipation als Querschnittsanliegen. Sie verpflichtet den Staat rechtlich zur Umsetzung der Konvention und damit zur Partizipation behinderter Menschen; von der Zivilgesellschaft erwartet sie, Menschen mit Behinderungen Partizipation zu eröffnen.
Thumbnail

Aufsatz Behinderung: Neues Verständnis nach der Behindertenrechtskonvention 

Hirschberg, Marianne (2011-11)
Lange Zeit wurde Behinderung als Problem des Einzelnen betrachtet. Die UN-Behindertenrechtskonvention etabliert einen veränderten Blick auf Behinderung: Nicht die Menschen mit Beeinträchtigungen sind behindert, sie werden – durch Barrieren in der Umwelt – behindert. Dieser neue Behinderungsbegriff setzt einen gesellschaftspolitischen Impuls, Behinderung anders zu denken und bei der zukünftigen Fortentwicklung des Rechts und in der gesellschaftlichen Praxis zu beachten.
Thumbnail

Aufsatz Factors that affect primary school children’s sustainable behavior in a resource dilemma 

Ebersbach, Mirjam; Malkus, Dörthe; Ernst, Andreas (2019)
Acting ecologically sustainably and not exhausting natural resources is becoming more and more important. Sustainable behavior can be investigated within the conceptual frame of resource dilemmas, in which users share a common, slowly regenerating resource. A conflict emerges between maximizing one’s own profit and maintaining the resource for all users. Although many studies have investigated adults’ behavior in resource dilemmas, barely anything is known about how children deal with such situations and which factors ...
Thumbnail

Aufsatz Die Erfassung gesellschaftlicher Barrieren und Unterstützungsfaktoren - Vorschläge zur Weiterentwicklung der ICF 

Hirschberg, Marianne (2012-02)
Wie kann die Partizipation behinderter Menschen in der Gesellschaft erhöht werden? Hierzu sollte das Verhältnis zwischen dem einzelnen Menschen und seiner Umwelt, also zwischen Individuum und Gesellschaft, in den Blick genommen werden. Wie kann die gesellschaftliche Umwelt so verändert werden, dass behinderte Menschen vollständig an der Gesellschaft partizipieren können? Zieht man die Internationale Behinderungsklassifikation (ICF) der Weltgesundheitsorganisation (WHO) heran, so muss erst einmal die Umwelt und damit ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 40

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
KOBRA copyright © 2006-2018  UB Kassel
Contact Us | Send Feedback | Impressum / Datenschutz
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KOBRACommunities & CollectionsBy Issue Date Authors Titles Keyword (DDC)Keyword (GND)Publication type Language Open access This CommunityBy Issue Date Authors Titles Keyword (DDC)Keyword (GND)Publication type Language Open access

Discover

  • Date Issued 2020 - 2022 (5) 2010 - 2019 (50) 2000 - 2009 (102) 1990 - 1999 (98) 1980 - 1989 (91) 1970 - 1979 (53) 1968 - 1969 (1)
  • Publication type
    Aufsatz (400)
    Preprint  (3)Part of Book  (1)Working paper  (1)
  • Keyword (DDC)060  Associations, organizations and museums  (1)150  Psychology  (112)300  Social sciences  (122)320  Political science  (85)340  Law  (24)... View More
  • Open access open access (399) restricted access (1)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
KOBRA copyright © 2006-2018  UB Kassel
Contact Us | Send Feedback | Impressum / Datenschutz
Theme by 
Atmire NV