Suche
Anzeige der Dokumente 1-3 von 3
Dissertation
Herausforderungen bei der Analyse von Unterrichtsqualität und deren Wirkungen auf Lernende
(2023-07)
Die empirische Unterrichtsforschung stellt Forschende vor zahlreiche Herausforderungen. Eine besondere Herausforderung besteht darin, dass wissenschaftliche Ergebnisse in hohem Maße von den Entscheidungen der Forschenden im Forschungsprozess abhängen – ein informiertes Vorgehen ist für jeden Schritt guter wissenschaftlicher Forschung fundamental. Ziel der kumulativen Dissertation ist es daher, aus einer Metaperspektive theoretisch-konzeptionelle Grundlagen und forschungsmethodische Fragen der Unterrichtsforschung zu ...
Dissertation
Removing Barriers for Integrating Dimensional Conceptualisations of Personality Disorders into Clinical Practice
(2023)
The present dissertation investigated the utility of dimensional personality disorder (PD) models for clinical practice, specifically focusing on the Alternative Model of Personality Disorders (AMPD) as implemented in the DSM-5 and the dimensional PD conceptualization in the ICD-11. The dissertation research consisted of three studies that addressed various aspects of clinical utility of dimensional PD models, including practical utility regarding assessment of the severity of personality pathology, the quantification ...
Dissertation
Learning through Self-Explanation
(2023)
In this dissertation, the effectiveness of learning through self-explanation was examined through a series of experiments. The primary focus was on the acquisition of factual knowledge. Learners' self-explanations were coded and categorized into correct inferences, correct paraphrases, and false utterances.