Search
Now showing items 1-10 of 23
Aufsatz
Improving Prospective Teachers’ Beliefs About a Double Discontinuity Between School Mathematics and University Mathematics
(2022-05-12)
Prospective teachers often perceive a “double discontinuity” between school mathematics and university mathematics. The first discontinuity can be described as the belief that there is no coherence between school mathematics and university mathematics, which forms part of the notoriously problematic transition from school to university. The second discontinuity can be described as a belief about the lack of relevance of university mathematics for the later professional practice of prospective teachers. Beliefs about ...
Aufsatz
Gamifying Online Training in Management Education to Support Emotional Engagement and Problem-solving Skills
(2022-09-28)
Online training to improve problem-solving skills has become increasingly important in management learning. In online environments, learners take a more active role which can lead to stressful situations and decreased motivation. Gamification can be applied to support learner motivation and emotionally boost engagement by using game-like elements in a non-game context. However, using gamification does not necessarily result in supporting positive learning outcomes. Our analysis sheds light on these aspects and evaluates ...
Aufsatz
Kann die Schule die Selbstwertentwicklung Jugendlicher positiv beeinflussen?
(2022-02-22)
Die drei Grundbedürfnisse Autonomie, Kompetenzwahrnehmung und soziale Eingebundenheit wurden wiederholt als mögliche Determinanten eines globalen Selbstwerts untersucht. Doch nur wenige dieser Untersuchungen erfassen explizit eine mehrjährige Selbstwertentwicklung und die Rolle der Schule bei der Erfüllung der Grundbedürfnisse während der Adoleszenz. In der vorliegenden Studie werden die Angaben von 334 Schüler*innen zur Gewährung von Autonomie durch die Lehrkräfte sowie deren Kompetenzrückmeldungen und die soziale ...
Aufsatz
The interplay of math anxiety and math competence for later performance
(2022-07-04)
Math anxiety’s negative effects on performance are well-documented. The interplay of math anxiety and mathematical competence regarding later performance is underexplored. We investigated whether math anxiety’s detrimental effects on learning depend on previous mathematical competence. Hypothesizing a moderation effect, we expected that trait math anxiety should affect pupils of higher competence to a greater extent than pupils with lesser competence. Based on 8th graders in secondary school, we found the expected ...
Aufsatz
Can group identity explain the gender gap in the recruitment process?
(2022-12-27)
Despite evidence that the gender gap in the labour market favours men, aggregate findings from correspondence studies show that women are more likely than men to be invited for a job interview. We hypothesize that the predominance of women among recruiters may explain this somewhat puzzling finding; recruiters may favour applicants of their own gender. We use the data from a large-scale correspondence study to test this hypothesis. As expected, we find that female applicants are more likely to receive callbacks for ...
Aufsatz
Das Wohlbefinden von Kindern als elterliches Konstrukt
(2022-07-03)
Der Beitrag beschäftigt sich mit der Perspektive von Eltern auf das Wohlbefinden ihrer Kinder unter dem Eindruck der pandemiebedingten Schließungen von Kindertageseinrichtungen. Auf Basis qualitativ-rekonstruktiver Analysen kann gezeigt werden, wie sich die Wahrnehmungen der eigenen und der kindlichen Handlungsmächtigkeit bedingen. In Verbindung mit der Verfügbarkeit des Zugangs zur sog. Notbetreuung beeinflusst dieses Verhältnis das Belastungserleben.
Aufsatz
Das Beurteilen von Lernprodukten als Facette diagnostischer Kompetenz fördern
(2022-12-02)
Diagnostische Kompetenz ist eine zentrale Komponente der professionellen Kompetenzen von Lehrkräften, die die Qualität von Unterricht und somit das Lernen von Schülerinnen und Schülern beeinflusst. Aufgrund dieser zentralen Bedeutung rückt die systematische Schulung der diagnostischen Kompetenz zunehmend in den Forschungsfokus. Diese Arbeit zielt auf die Erforschung der Förderung diagnostischer Kompetenz im Bereich der Mathematik ab. Wir stellen eine quasi-experimentelle Studie mit Treatment- und Kontrollgruppe vor, ...
Buch
Wenn Figuren Kunst betrachten
(kopaed, 2022)
Diese Arbeit beschäftigt sich mit Verweisen auf bildkünstlerische Arbeiten in literarischen Texten und daran anschließend mit ihrem didaktischen Potenzial. Zur Bearbeitung derartiger Referenzverfahren wird der Begriff der ›Bildreferenz‹ verwendet. Es hätte auch der Begriff ›Kunstreferenz‹ sein können, der gegenüber der Bildreferenz einen deutlichen Wechsel in der ästhetischen Disziplin und ihrer spezifischen Materialität markiert. Der Begriff der ›Bildreferenz‹ legt hingegen einen deutlichen Fokus auf die Visualität ...
Aufsatz
Research topic flows in co-authorship networks
(2022-10-11)
In scientometrics, scientific collaboration is often analyzed by means of co-authorships. An aspect which is often overlooked and more difficult to quantify is the flow of expertise between authors from different research topics, which is an important part of scientific progress. With the Topic Flow Network (TFN) we propose a graph structure for the analysis of research topic flows between scientific authors and their respective research fields. Based on a multi-graph and a topic model, our proposed network structure ...
Aufsatz
Designing a Co-creation System for the Development of Work-process-related Learning Material in Manufacturing
(2022-01-12)
The increasing digitalization and automatization in the manufacturing industry as well as the need to learn on the job has reinforced the need for much more granular learning, which has not yet impacted the design of learning materials. In this regard, granular learning concepts require situated learning materials to support self-directed learning in the workplace in a targeted manner. Co-creation approaches offer promising opportunities to support employees in the independent design of such situated learning materials. ...