Search
Now showing items 1-10 of 19
Aufsatz
Reliabilität und Validität des OPD-KJ-Konfliktfragebogens bei stationär behandelten Jugendlichen
(2021-06-15)
Mit dem OPD-KJ-Konfliktfragebogen (OPD-KJ-KF) können intrapsychische Konflikte gemäß der Operationalisierten Psychodynamischen Diagnostik im Kindes- und Jugendalter (OPD-KJ-2) einfach und zeitökonomisch erfasst werden. Der Fragebogen existiert in zwei Fassungen: als Selbstbeurteilungsinstrument für Jugendliche und als Fremdbeurteilungsinstrument für Therapeutinnen und Therapeuten. In einer Stichprobe stationär behandelter Jugendlicher wurden psychometrische Gütekriterien (interne Konsistenz, Konstruktvalidität, ...
Aufsatz
Wer kann, der coacht: Ein Instrument zur Messung interpersoneller Coach-Fähigkeiten
(2021-06-01)
Es wird ein aus der Psychotherapieforschung stammendes, an Coaching adaptiertes Ratingmanual zur Messung interpersoneller Fähigkeiten vorgestellt. Es wurden Ratings für 18 Audioaufnahmen von dyadischen Coachingsitzungen von neun Coaches-in-Weiterbildung erstellt, die zu Beginn der Weiterbildung und ein Jahr später durchgeführt wurden. Das interpersonelle Verhalten und die Entwicklung der Kompetenzen von zwei Coaches-in-Weiterbildung werden exemplarisch dargestellt. Die Autorinnen ziehen das Fazit, dass sich das ...
Aufsatz
Learning with a double-edged sword? beneficial and detrimental effects of learning tests—taking a first look at linkages among tests, later learning outcomes, stress perceptions, and intelligence
(2021-08-31)
It has often been shown that tests as intentionally hindered and difficult learning tasks increase long-term learning compared to easier tasks. Previous work additionally indicated that higher intelligence might serve as a prerequisite for such beneficial effects of tests. Nevertheless, despite their long-term learning effects, tests were also found to be evaluated as more negative and to lead to more stress and anxiety compared to easier control tasks. Stress and anxiety, in turn, often yield detrimental effects on ...
Aufsatz
Validation of cognitive load during inquiry-based learning with multimedia scaffolds using subjective measurement and eye movements
(2021-08-31)
Subject-method barriers and cognitive load (CL) of students have a particular importance in the complex learning process of scientific inquiry. In this work, we investigate the valid measurement of CL as well as different scaffolds to reduce it during experimentation. Specifically, we examine the validity of a subjective measurement instrument to assess CL [in extraneous cognitive load (ECL), intrinsic cognitive load, and germane cognitive load (GCL)] during the use of multimedia scaffolds in the planning phase of ...
Aufsatz
Flexible Adaptation of Leader Behavior
(2021-06-01)
Based on the model of ambidextrous leadership, we investigated the impact of flexible adaptation of leader behavior, that is, opening and closing leader behaviors, on innovative performance in a laboratory experiment. Leader behaviors were manipulated with confederates attending to one participant showing either no leadership, a sequential, or a flexible application of opening and closing leader behaviors. We hypothesized that flexible adaptation leads to better innovation performance. N = 93 participants took part ...
Aufsatz
Neuorientierung für das Business-Coaching
(2021-08-16)
Ausgangspunkt der folgenden Beiträge ist die Arbeit „Coaching in der zweiten Romantik: Abstieg oder Aufstieg?“ von Böning und Strikker. Drei Autor/innen nehmen Stellung zu den Fragen: Welchen Einfluss kann Coaching auf den gesellschaftlichen und politischen Diskurs nehmen, um sowohl gesamtgesellschaftliche als auch politische Handlungsnotwendigkeiten aufzugreifen und dazu Stellung zu nehmen? Wie gestaltet Coaching organisationsbezogen kulturelle und politische Verhältnisse mit, wie sie die Autoren unter anderem in ...
Aufsatz
Mit Sicherheit zu etwas Neuem: Zur Bedeutung psychologischer Sicherheit in der Post-Merger-Integration (PMI)
(2021-08-03)
Zahlreiche Unternehmensfusionen in Deutschland scheitern oder bleiben weit hinter den Erwartungen zurück. Besondere Bedeutung für das Gelingen von Fusionen hat die Gestaltung der Post-Merger-Integration, also die Phase des Zusammenführens der beiden vormals selbstständigen Unternehmen. Das von Amy C. Edmondson entwickelte Konzept der psychologischen Sicherheit könnte hierfür eine wichtige Funktion zur Orientierung und Handlungsleitung erhalten. Die erste Auswertung von Ergebnissen einer qualitativen Befragung von ...
Aufsatz
Demut gegenüber der Fehlbarkeit des Handelns im Business-Coaching (Humility in the face of the fallibility of action in business coaching)
(2021-08-04)
Rezension zu Heidi Möller, Jannik Zimmermann (2020): Schwierige Situationen im Business-Coaching. Praxisbeispiele, Perspektiven und Handlungsmöglichkeiten. Wiesbaden: Springer, 206 Seiten, 39,99 €.
Aufsatz
Null and Void? Errors in Meta-analysis on Perceptual Disfluency and Recommendations to Improve Meta-analytical Reproducibility
(2021-02-03)
In the 2018 meta-analysis of Educational Psychology Review entitled “Null effects of perceptual disfluency on learning outcomes in a text-based educational context” by Xie, Zhou, and Liu, we identify some errors and inconsistencies in both the methodological approach and the reported results regarding coding and effect sizes. While from a technical point of view the meta-analysis aligns with current meta-analytical guidelines (e.g., PRISMA) and conforms to general meta-analytical requirements (e.g., considering ...
Aufsatz
German Professors’ Motivation to Act as Peer Reviewers in Accreditation and Evaluation Procedures
(2021-01-09)
Acting as a reviewer is considered a substantial part of the role-bundle of the academic profession (quality assurance (QA) and quality enhancement (QE) role). Research literature about peer review, for example, for journals and grants, shows that acting as a peer reviewer adds to an academic’s reputation. However, little is known about academics’ motivation to act as reviewers. Based on self-determination theory, the multidimensional work motivation scale (Gagné et al. 2015) is used for a survey of German professors ...