Date
2018-12-10Author
Krause, EvamariaBrand, OrtrunDeppe, ArvidKrähwinkel, EstherJagusch, GeraldMüllerleile, TobiasSchumann, NataschaWolff-Wölk, AndreaMetadata
Show full item record
Aufsatz
FDM vernetzt und kooperativ
FDM vernetzt und kooperativ
Aufbau von Repositorien (HeFDI) und Kursen (FOKUS)
Abstract
Digitale Forschungsdaten erfordern Infrastrukturen und Angebote, die dort greifen, wo ein Großteil der Daten produziert wird: an den Hochschulen. Die beteiligten Institutionen stehen damit vor der Zukunftsaufgabe, die Speicherung, die Auffindbarkeit, den offenen Zugang, die Nachnutzbarkeit und den kompetenten Umgang mit der Ressource Forschungsdaten zu sichern. Viele Hochschulbibliotheken stellen sich aktuell dieser Herausforderung und treiben den Wissensaustausch durch Vernetzung voran. Gleichzeitig ist die Landschaft zersplittert und weit davon entfernt, dass hinreichende Infrastrukturen in der Fläche aufgebaut und genutzt werden. Das Gros der digitalen Daten bleibt ungesichert und ungenutzt – auch weil Verankerung und Angebot vor Ort fehlen. Der Beitrag zeigt anhand des gemeinsamen Aufbaus von Repositorien und Kursen zum Forschungsdatenmanagement (FDM) auf, wie diese Zukunftsfrage kollaborativ bearbeitet werden kann. Beides findet in Verbundprojekten statt: In HeFDI (Hessische Forschungsdateninfrastrukturen) kooperieren 11 Hochschulen mit Bibliotheken, Rechenzentren und Forschungsabteilungen sowie die HeBIS-Verbundzentrale, um nachhaltig und innovativ Infrastrukturen in der Fläche aufzubauen. Wir stellen den Prozess zum Aufbau von vernetzten Repositorien vor, die an zwei Standorten pilotiert werden. Für FDM-Informationskompetenz arbeiten fünf hessische Hochschulen im BMBF-Projekt FOKUS (Forschungsdatenkurse für Studierende und Graduierte) zusammen. Das Projekt führt Studierende frühzeitig in den Umgang mit Forschungsdaten ein, schneidet Lehrinhalte auf Disziplinen zu und ergänzt so fachspezifische Methodenmodule. Aus der Verschränkung beider Projekte ergeben sich erhebliche Synergieeffekte: Einerseits bietet die in HeFDI etablierte Forschungsdateninfrastruktur eine ideale Voraussetzung, um fachspezifische Schulungsangebote zu entwickeln und nachhaltig zu verankern. Andererseits befördert die frühzeitige Heranführung an FDM in FOKUS eine Nutzung und Nachfrage der Infrastrukturen.
Digital research data requires efficient infrastructures and services where most of the data is produced:
at the universities. The participating institutions are thus facing the challenge of ensuring
data storage, findability, accessibility and re-usability as well as fostering data handling competencies.
Many university libraries are tackling this challenge and are advancing the exchange of knowledge
via collaboration. At the same time, the landscape of research data infrastructures is fragmented and
far from building up sufficient and widely used services. As a consequence, most digital data remains
unsecured and unused – partly due to the lack of services on site. This article shows how this issue can
be addressed collaboratively, based on the common development of research data management (RDM)
repositories and courses in two joint projects: HeFDI (Hessian Research Data Infrastructures) allies
11 universities including their libraries, computing centers and research departments, supported by
the HeBIS-Verbundzentrale (electronic information and service union of academic libraries in Hessen)
with the objective of establishing area-wide infrastructures in a sustainable and innovative manner.
We will introduce the process of building networked repositories, being piloted at two locations. In
order to achieve the common shared purpose of advancing RDM information literacy, five Hessian
universities participate in the project FOKUS (Research Data Courses for Students and Graduates)
funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF). The project introduces students
to the handling of research data at an early stage, tailors teaching content according to disciplines
and thus complements subject-specific modules on research methodology. The synergy between
both projects is considerable: On the one hand, the research data infrastructures established by
HeFDI offer an ideal prerequisite for developing and sustaining subject-specific RDM courses. On
the other hand, the early introduction to RDM, as accomplished by FOKUS, promotes the use of and
demand for these infrastructures.
at the universities. The participating institutions are thus facing the challenge of ensuring
data storage, findability, accessibility and re-usability as well as fostering data handling competencies.
Many university libraries are tackling this challenge and are advancing the exchange of knowledge
via collaboration. At the same time, the landscape of research data infrastructures is fragmented and
far from building up sufficient and widely used services. As a consequence, most digital data remains
unsecured and unused – partly due to the lack of services on site. This article shows how this issue can
be addressed collaboratively, based on the common development of research data management (RDM)
repositories and courses in two joint projects: HeFDI (Hessian Research Data Infrastructures) allies
11 universities including their libraries, computing centers and research departments, supported by
the HeBIS-Verbundzentrale (electronic information and service union of academic libraries in Hessen)
with the objective of establishing area-wide infrastructures in a sustainable and innovative manner.
We will introduce the process of building networked repositories, being piloted at two locations. In
order to achieve the common shared purpose of advancing RDM information literacy, five Hessian
universities participate in the project FOKUS (Research Data Courses for Students and Graduates)
funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF). The project introduces students
to the handling of research data at an early stage, tailors teaching content according to disciplines
and thus complements subject-specific modules on research methodology. The synergy between
both projects is considerable: On the one hand, the research data infrastructures established by
HeFDI offer an ideal prerequisite for developing and sustaining subject-specific RDM courses. On
the other hand, the early introduction to RDM, as accomplished by FOKUS, promotes the use of and
demand for these infrastructures.
Citation
In: o-bib. Das offene Bibliotheksjournal 5/2018 / 4 (2018-12-10) , S. 220-236 ; doi:10.5282/o-bib/2018H4Sponsorship
Entstanden im Rahmen des Projekts „Hessische Forschungsdateninfrastrukturen“, gefördert vom Hessischen Ministerium für Wissenschaft und KunstCitation
@article{doi:10.17170/kobra-20191024725,
author={Krause, Evamaria and Brand, Ortrun and Deppe, Arvid and Krähwinkel, Esther and Jagusch, Gerald and Müllerleile, Tobias and Schumann, Natascha and Wolff-Wölk, Andrea},
title={FDM vernetzt und kooperativ},
journal={o-bib. Das offene Bibliotheksjournal},
year={2018}
}
0500 Oax 0501 Text $btxt$2rdacontent 0502 Computermedien $bc$2rdacarrier 1100 2018$n2018 1500 1/ger 2050 ##0##http://hdl.handle.net/123456789/11345 3000 Krause, Evamaria 3010 Brand, Ortrun 3010 Deppe, Arvid 3010 Krähwinkel, Esther 3010 Jagusch, Gerald 3010 Müllerleile, Tobias 3010 Schumann, Natascha 3010 Wolff-Wölk, Andrea 4000 FDM vernetzt und kooperativ / Krause, Evamaria 4030 4060 Online-Ressource 4085 ##0##=u http://nbn-resolving.de/http://hdl.handle.net/123456789/11345=x R 4204 \$dAufsatz 4170 7136 ##0##http://hdl.handle.net/123456789/11345
2019-11-13T07:35:35Z 2019-11-13T07:35:35Z 2018-12-10 doi:10.17170/kobra-20191024725 http://hdl.handle.net/123456789/11345 Entstanden im Rahmen des Projekts „Hessische Forschungsdateninfrastrukturen“, gefördert vom Hessischen Ministerium für Wissenschaft und Kunst ger Namensnennung 3.0 Deutschland http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/de/ Forschungsdaten Forschungsdatenmanagement Repositorium HeFDI Forschungsdateninfrastrukturen Forschungsdatenrepositorien Forschungsdatenkurse 020 FDM vernetzt und kooperativ Aufsatz Digitale Forschungsdaten erfordern Infrastrukturen und Angebote, die dort greifen, wo ein Großteil der Daten produziert wird: an den Hochschulen. Die beteiligten Institutionen stehen damit vor der Zukunftsaufgabe, die Speicherung, die Auffindbarkeit, den offenen Zugang, die Nachnutzbarkeit und den kompetenten Umgang mit der Ressource Forschungsdaten zu sichern. Viele Hochschulbibliotheken stellen sich aktuell dieser Herausforderung und treiben den Wissensaustausch durch Vernetzung voran. Gleichzeitig ist die Landschaft zersplittert und weit davon entfernt, dass hinreichende Infrastrukturen in der Fläche aufgebaut und genutzt werden. Das Gros der digitalen Daten bleibt ungesichert und ungenutzt – auch weil Verankerung und Angebot vor Ort fehlen. Der Beitrag zeigt anhand des gemeinsamen Aufbaus von Repositorien und Kursen zum Forschungsdatenmanagement (FDM) auf, wie diese Zukunftsfrage kollaborativ bearbeitet werden kann. Beides findet in Verbundprojekten statt: In HeFDI (Hessische Forschungsdateninfrastrukturen) kooperieren 11 Hochschulen mit Bibliotheken, Rechenzentren und Forschungsabteilungen sowie die HeBIS-Verbundzentrale, um nachhaltig und innovativ Infrastrukturen in der Fläche aufzubauen. Wir stellen den Prozess zum Aufbau von vernetzten Repositorien vor, die an zwei Standorten pilotiert werden. Für FDM-Informationskompetenz arbeiten fünf hessische Hochschulen im BMBF-Projekt FOKUS (Forschungsdatenkurse für Studierende und Graduierte) zusammen. Das Projekt führt Studierende frühzeitig in den Umgang mit Forschungsdaten ein, schneidet Lehrinhalte auf Disziplinen zu und ergänzt so fachspezifische Methodenmodule. Aus der Verschränkung beider Projekte ergeben sich erhebliche Synergieeffekte: Einerseits bietet die in HeFDI etablierte Forschungsdateninfrastruktur eine ideale Voraussetzung, um fachspezifische Schulungsangebote zu entwickeln und nachhaltig zu verankern. Andererseits befördert die frühzeitige Heranführung an FDM in FOKUS eine Nutzung und Nachfrage der Infrastrukturen. Digital research data requires efficient infrastructures and services where most of the data is produced: at the universities. The participating institutions are thus facing the challenge of ensuring data storage, findability, accessibility and re-usability as well as fostering data handling competencies. Many university libraries are tackling this challenge and are advancing the exchange of knowledge via collaboration. At the same time, the landscape of research data infrastructures is fragmented and far from building up sufficient and widely used services. As a consequence, most digital data remains unsecured and unused – partly due to the lack of services on site. This article shows how this issue can be addressed collaboratively, based on the common development of research data management (RDM) repositories and courses in two joint projects: HeFDI (Hessian Research Data Infrastructures) allies 11 universities including their libraries, computing centers and research departments, supported by the HeBIS-Verbundzentrale (electronic information and service union of academic libraries in Hessen) with the objective of establishing area-wide infrastructures in a sustainable and innovative manner. We will introduce the process of building networked repositories, being piloted at two locations. In order to achieve the common shared purpose of advancing RDM information literacy, five Hessian universities participate in the project FOKUS (Research Data Courses for Students and Graduates) funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF). The project introduces students to the handling of research data at an early stage, tailors teaching content according to disciplines and thus complements subject-specific modules on research methodology. The synergy between both projects is considerable: On the one hand, the research data infrastructures established by HeFDI offer an ideal prerequisite for developing and sustaining subject-specific RDM courses. On the other hand, the early introduction to RDM, as accomplished by FOKUS, promotes the use of and demand for these infrastructures. open access Krause, Evamaria Brand, Ortrun Deppe, Arvid Krähwinkel, Esther Jagusch, Gerald Müllerleile, Tobias Schumann, Natascha Wolff-Wölk, Andrea doi:10.5282/o-bib/2018H4S220-236 Aufbau von Repositorien (HeFDI) und Kursen (FOKUS) publishedVersion doi:10.5282/o-bib/2018H4 4 o-bib. Das offene Bibliotheksjournal 220-236 5/2018
The following license files are associated with this item: