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Dissertation
Dynamics of Norms in Decision-Making
(2024-01)
So far, there is a lack of understanding how norms change. The aim of the present dissertation was twofold: (1) addressing differences between change processes of different types of norms and (2) focusing more particularly on how norms are internalized. To study norm dynamics, a multi-method approach was chosen, combining theory, social simulation, and experimental research. In the theoretical contribution, a psychologically grounded conceptual model of norm change and decision-making was presented. Based on a refined ...
Dissertation
On the Path to Professionalization in Coaching: From Coaches' Attitudes for Participating in Coaching Research to Improving Coachees' Reflective Capacity
(2024)
This dissertation aims to advance the professionalization of coaching by advancing coaching research. It does this by meeting the demand for methodological grounding and examining coaches' motives for participating in coaching research, thereby contributing to the generation of larger and more-realistic samples (Study 1), by conducting theory-driven research based on psychotherapy research, and by using an observer-based method to evaluate behavioral data (Study 2). At the same time, it contributes to improving the ...
Dissertation
Promises and Pitfalls of Machine Learning Modeling in Psychological Research
(2024)
Algorithmen des maschinellen Lernens werden in der Psychologie und ihren Teildisziplinen immer beliebter. Sie werden häufig dafür angepriesen, dass sie mit der Multikollinearität von Prädiktorvariablen und komplexen Beziehungen zwischen Prädiktoren und Kriterien effizient umgehen können. Trotz ihrer Vorteile werden auch immer mehr kritische Stimmen laut, die auf die derzeitigen Grenzen von Vorhersagen durch maschinelles Lernen hinweisen und die Frage aufwerfen, ob die Algorithmen den Erwartungen gerecht werden. ...
Dissertation
Begriff und Psychodynamik des Scheiterns aus psychoanalytischer Sicht am Beispiel des „König Lear Opern Projekts“ von Giuseppe Verdi
(2024)
Die vorliegende Untersuchung fokussiert sich auf die Frage, weshalb sich Giuseppe Verdi als überaus erfolgreicher Komponist von 26 Opern 50 Jahre damit beschäftigte, den „König Lear“ von William Shakespeare zu vertonen, ohne das Projekt jemals auf die Bühne zu bringen. Verdis wiederholtes Aufgreifen und Wiederfallenlassen des Projekts verweisen auf ein hohes Maß an Ambivalenz, sodass sich darüber eine psychoanalytische Fragestellung legitimiert. Die psychoanalytische Untersuchung zielt auf den Zusammenhang zwischen ...