Suche
Anzeige der Dokumente 1-10 von 75
Aufsatz
"Diese körperlichen Geschichten sind gar nicht das Problem" - Zum Professionalisierungsbedarf in der Inklusiven Erwachsenenbildung
(2019)
In diesem Beitrag wird das Forschungsprojekt INAZ, „Inklusive Bildung in der Alphabetisierungspraxis und im System des zweiten Bildungswegs – Qualifikationen, Kompetenzen und Bedarfe des pädagogischen Personals“, dargestellt. Im ersten Teil erläutern wir den Hintergrund und die Konzeption des Projektes. Im zweiten Teil des Beitrags zeigen wir anhand erster (qualitativer) Ergebnisse, welche Fortbildungsbedarfe vorhanden sind. Warum das Projekt relevant ist, führen wir anhand des Fortbildungsmoduls im dritten Teil aus.
Aufsatz
Gelingensbedingungen einer Inklusiven Erwachsenenbildung aus einer normativ-rechtlichen und einer subjektwissenschaftlichen Perspektive.
(2019)
In diesem Beitrag wird das Forschungsvorhaben INAZ „Inklusive Bildung in der Alphabetisierungspraxis und im System des Zweiten Bildungswegs – Qualifikationen, Kompetenzen und Bedarfe des pädagogischen Personals“ dargestellt, wobei die Gelingensbedingungen inklusiver Bildungsangebote für Erwachsene fokussiert werden. Ziel ist die Entwicklung eines Fortbildungsmoduls zur Qualifizierung der Lehrkräfte für eine Inklusive Erwachsenenbildung. Inklusive Bildung wird in diesem Projekt aus einer menschenrechtsorientierten ...
Aufsatz
Factors that affect primary school children’s sustainable behavior in a resource dilemma
(2019)
Acting ecologically sustainably and not exhausting natural resources is becoming more and more important. Sustainable behavior can be investigated within the conceptual frame of resource dilemmas, in which users share a common, slowly regenerating resource. A conflict emerges between maximizing one’s own profit and maintaining the resource for all users. Although many studies have investigated adults’ behavior in resource dilemmas, barely anything is known about how children deal with such situations and which factors ...
Aufsatz
Determinants of participation in rural non-farm economy in Zvimba District, Zimbabwe
(2019-11-06)
The capacity of agriculture to provide sustainable livelihood opportunities is exceeded by the rural populations of developing countries, and with limited opportunities available in urban centres, the rural non-farm economy (RNFE) becomes pivotal in improving rural livelihoods. Within an empowerment agenda, it is important for policy makers to understand why households enter into the RNFE. We investigated participation in the RNFE of farm worker livelihoods along with the motivation for participation in RNF employment. ...
Aufsatz
Do We Pronounce Quotation? An Analysis of Name-informing and Non-name-informing Contexts
(2019-12-23)
Quotation marks are a tool to refer to the linguistic form of an expression. For instance, in cases of so-called pure quotation as in “Hanover” has three syllables, they point to the syllabic characteristics of the name of the town of Hanover. Cases of this nature differ from sentences like Hanover is a town in New Hampshire, in which Hanover is used denotationally and, thus, refers to the town of Hanover itself. Apart from quotation marks, other means such as italics, bold, capitalization, or air quotes represent ...
Aufsatz
Development of organic products in Kyrgyzstan
(Section Specialized Partnerships in Sustainable Food Systems and Food Sovereignty at the University of Kassel, Germany and Federation of German Scientists (VDW), 2019-06-05)
Kyrgyzstan is a mountainous and landlocked Central Asian country, one of five former Soviet Republics in the region. Agriculture is the main economic sector employing around 20% of population and contributing roughly 20% to the country’s GDP. Due to its climatic conditions, the Central Asian region was considered as a space for growing cotton, wheat, fruits and vegetables and tobacco and other cultures during Soviet times. Owing to its nomadic culture, Kyrgyzstan has been active predominantly in the animal husbandry sector.
Aufsatz
Reading a short story changes children’s sustainable behavior in a resource dilemma
(2019-12-02)
Fostering sustainable behavior in children and adolescents should be a central aim of today’s education. Even though the interplay of factors affecting sustainable behavior is complex, simple interventions can be effective too. In the current study, 10-year-olds (N = 132) were read a short story about two foresters who collectively used a forest to gain timber, facing a resource dilemma that involved striving for maximizing their individual profit while sustaining the forest. In the story, the foresters solved the ...
Aufsatz
Das gute Recht auf Bildung
(2019)
Deutschland hat sich mit der Inkraftsetzung der UN-Behindertenrechtskonvention (BRK) als deutschem Recht ab dem 26. März 2009 unter anderem dazu verpflichtet, ein Bildungssystem zu verwirklichen, an dem Menschen mit Behinderung vollständig und gleichberechtigt teilhaben können. Darin ausdrücklich inbegriffen sind Angebote für Erwachsenenbildung und lebenslanges Lernen. „Die Vertragsstaaten stellen sicher, dass Menschen mit Behinderungen ohne Diskriminierung und gleichberechtigt mit anderen Zugang zu allgemeiner ...
Aufsatz
Coupled atomistic-continuum simulation of the mechanical properties of single-layered graphene sheets
(2019-11-18)
The purpose of this work is the multiscale modeling of a single-layered graphene sheet. The model is divided into three parts. One is an atomistic domain which is simulated with the atomic-scale finite element method (AFEM). Another is a continuum domain. In this domain, the mechanical properties are investigated by using a finite element based on a nonlocal continuum shell model with a high order strain gradient. To be exact, it is a 4-node 60-generalized degree of freedom (DOF) Mindlin–Reissner finite shell element ...
Aufsatz
Gelingensbedingungen zur Umsetzung eines Menschenrechts
(2019)
Das im vergangenen Jahr gestartete Projekt INAZfragt nach den Qualifikationen, Kompetenzen und Bedarfen des pädagogischen Personals in der Erwachsenenbildung. Die Autorinnen und der Autor skizzieren im Beitrag die zugrunde gelegten Annahmen über die Gelingensbedingungen Inklusiver Erwachsenenbildungsangebote.