Suche
Anzeige der Dokumente 1-8 von 8
Dissertation
The role of price in consumers’ purchase decisions on organic food
(2018-05)
Trotz des über die letzten Dekaden anhaltenden Wachstums des Marktes für ökologische Lebensmittel bleibt der Sektor hinter seinem Potential zurück. Als wesentlicher Grund hierfür wird häufig der Preis von Öko-Lebensmitteln genannt, der von Konsumenten als zu hoch empfunden wird. Der derzeitige Stand des Wissens bietet jedoch kein klares Bild über das Verbraucherverhalten in Bezug auf den Preis von Öko-Lebensmitteln. Das Ziel dieser Dissertation ist daher, Erkenntnisse zur Preissensitivität von Verbrauchern bei ...
Dissertation
Factors influencing consumers’ gaze and purchase behavior for food products labeled with nutrition and health claims
(2019-11)
Short Summary:
The labeling of food products with a nutrition or a health claim is a widespread practice in the EU. These claims are short sentences on the front of food packages which highlight positive nutritional characteristics or beneficial health effects for the body. Research on nutrition and health claims shows a lack of consensus on whether these claims have a positive or a negative effect on consumers’ preferences and purchase behavior. Therefore, the research objective of this dissertation was to investigate ...
Dissertation
Analysis of the Market Potential of Syrian Organic Fruit and Vegetables for Exports to Germany
(2016-10-19)
Syria has been a major producer and exporter of fresh fruit and vegetables (FFV) in the Arabic region. Prior to 2011, Syrian FFV were mainly exported to the neighbouring countries, the Gulf States and Northern Africa as well as to Eastern European countries. Although the EU is potentially one of the most profitable markets of high quality FFV (such as organic ones) in the world, Syrian exports of FFV to Western European countries like Germany have been small. It could be a lucrative opportunity for Syrian growers and ...
Dissertation
Simulative Risikoanalyse von Biomethanprojekten
(2012-07-30)
Im Zuge der Novellierung der Gasnetzzugangsverordnung sowie des Erneuerbare-Energien-Gesetzes entwickelte sich die Einspeisung von Biomethan in das Erdgasnetz als alternative Investitionsmöglichkeit der Erneuerbare-Energien-Branche. Als problematisch erweist sich dabei die Identifikation und Strukturierung einzelner Risikofaktoren zu einem Risikobereich, sowie die anschließende Quantifizierung dieser Risikofaktoren innerhalb eines Risikoportfolios. Darüber hinaus besteht die Schwierigkeit, diese Risikofaktoren in ...
Dissertation
Veränderungen im Öko-Lebensmittelkonsum in Familien mit Kindern und deren Hintergründe
(2010-02-17)
Im Rahmen der Arbeit wird den Fragen nachgegangen, inwiefern der Konsum von Öko-Lebensmitteln in Familien mit Kindern im zeitlichen Verlauf Veränderungen unterliegt und worin Veränderungen im Öko-Lebensmittelkonsum in Familien mit Kindern begründet sind. Aus den hierzu gewonnenen Erkenntnissen werden Schlussfolgerungen für die Konsumentenforschung und das Marketing von Öko-Produkten gezogen. Theoretische Grundlage stellen der Familienzyklus sowie Forschungsergebnisse zum Konsumentenverhalten in Familien und zum Konsum ...
Dissertation
Labelling schemes for organic food: Consumer attitudes, preferences and willingness-to-pay in six European countries
(2011-12-12)
Since July 2010, all pre-packed organic food produced in the European Union (EU) must carry the new mandatory EU logo for organic food. Voluntary organic labels (such as national governmental logos and logos of private farmers’ associations and control bodies) can still be used, but only in addition to the mandatory EU logo. This change in the regulatory environment of organic labelling raises a number of questions regarding consumer preferences for different kinds of organic certification logos, which the present ...
Dissertation
Factors influencing the purchase behaviour of consumers for organic wine: An analysis of household panel data
(2018-07-19)
Consumer studies based on surveys and purchase experiments show positive attitudes towards organic wine in large consumer segments. However, the market share of organic wine is still small. Apparently, there is a gap between consumer attitudes and real purchase behaviour but no study so far analysed this attitude-behaviour relation in a real market context. Therefore, the present dissertation is based on real market data – household panel data of the GfK (Gesellschaft für Konsumforschung).
The study revealed low ...
Dissertation
The European organic food market - how to increase its transparency?
(2010-12-06)
Der Europäische Markt für ökologische Lebensmittel ist seit den 1990er Jahren stark gewachsen. Begünstigt wurde dies durch die Einführung der EU-Richtlinie 2092/91 zur Zertifizierung ökologischer Produkte und durch die Zahlung von Subventionen an umstellungswillige Landwirte. Diese Maßnahmen führten am Ende der 1990er Jahre für einige ökologische Produkte zu einem Überangebot auf europäischer Ebene. Die Verbrauchernachfrage stieg nicht in gleichem Maße wie das Angebot, und die Notwendigkeit für eine Verbesserung des ...