Suche
Anzeige der Dokumente 1-9 von 9
Aufsatz
Ereigniskonzeptualisierung im Zweitspracherwerb - Thinking for Speaking im Vergleich von Muttersprachlern und Lernern
(2013)
The grammatical categories of our language can influence how we concep-tualize situations and events (Slobin 1996). A variety of studies have investigated the influence of grammatical aspect on event conceptualization and found language-specific perspectivation strategies (Stutterheim 2012): Speakers of languages with grammaticized aspect preferentially focus on dynamic event components, while speakers of non-aspect languages conceptualize events holistically by including an inferable resultant state in their ...
Aufsatz
Memorization and the morphology-syntax divide: A cross-linguistic investigation
(2016)
This study investigates the memorization of complex lexical items from a cross-linguistic perspective and in the context of the debate about the demarcation between morphology and syntax. For this purpose, we conducted an experimental study in which German, French and English adjective-noun/noun-adjective combinations (e.g. Jungtourist, jeune touriste, YOUNG tourist, young TOURist) were tested with respectto how well they were memorized. Using existing nouns (e.g. Architekt, architecte, architect) as a baseline, we ...
Aufsatz
(Stereotype) Männlichkeit und Weiblichkeit im Pressetext
(2017)
Der Beitrag untersucht die sprachliche Konstruktion von Geschlechtsspezifik anhand des Lexempaares weiblich und männlich in bundesdeutschen Pressetexten des Jahres 2013. Neben der konstruktivistischen Prämisse, die davon ausgeht, dass die menschliche Wahrnehmung der Wirklichkeit zu einem Großteil durch Sprache geformt wird, liegt das Konzept doing gender zugrunde, wonach Geschlecht (gender) nicht etwas ist, das man hat, sondern etwas, das man tut. Dem (pressetextlichen) Sprachgebrauch kommt dabei eine entscheidende ...