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Aufsatz
Goal realization: An empirically based comparison between English, German and Greek
(2018)
Drawing upon recent insights into the role of Goal preference as reflector of cross-linguistic differences, this paper investigates the factors affecting the realization of Goals in motion event descriptions. In particular, it examines the interplay between the lexicalization pattern of a language, on the one hand, and grammatical viewpoint aspect, on the other – factors which have commonly been treated in isolation. In so doing, three typologically distinct languages were examined: English, German and Greek. The ...
Buch
Herausforderungen für die Zukunft: Sprache, Kultur, Bildung
(2018)
Der folgende Beitrag widmet sich drei wichtigen Themen, die große Herausforderungen für die Zukunft darstellen: Sprache, Kultur und Bildung. Diese Faktoren sind wie Puzzleteile eng miteinander verbunden und beeinflussen sich gegenseitig. Sprache und Kultur können darüber hinaus mit zwei Seiten einer Münze verglichen werden , die nicht zu trennen sind.
Aufsatz
Name-informing and distancing sogenannt ‘so-called’: Name mentioning and the lexicon-pragmatics interface
(2018)
This paper aims at a unified analysis of the different interpretations which constructions involving the German name-mentioning modifier soge-nannt‘so-called’ can adopt. In contrast to nouns like Sepsis‘sepsis’, a noun like Hotel ‘hotel’, as insogenanntes Hotel, gives rise to a “distanced” interpretation of the construction rather than one informing about a concept’s name. After a thorough investigation of the lexical-semantic properties, we propose the reading of the construction to emerge from an interplay between ...
Teil eines Buches
Mehrsprachigkeitspotentiale im bilingualen Sachfachunterricht
(Waxmann, 2018)
Im transdisziplinär angelegten PRONET Teilprojekt „Mehrsprachigkeitspotentiale im bilingualen Sachfachunterricht“ wurde eine Lernumgebung zum bilingualen Lehren und Lernen in den Zielsprachen Englisch, Französisch und Spanisch für das Sachfach Geschichte entwickelt und evaluiert. Diese qualifiziert zukünftige Unterrichtende für das bilinguale Lehren und Lernen in der heutigen mehrsprachigen Gesellschaft. Ziel war es, bei zukünftigen Unterrichtenden eine Bewusstheit für die Rolle von Mehrsprachigkeit, Mehrperspektivität ...