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Working paper
Marktstudie zu regionalen Bio-Lebensmitteln in Hessen
(2022)
Die vorliegende Studie gibt einen ersten Einblick in die aktuelle Situation der landwirtschaftlichen Öko-Erzeugung, der Verarbeitung und des Handels ökologischer Lebensmittel in Hessen. Am Beispiel von ausgewählten Wertschöpfungsketten (WSK) wird untersucht, welche Schwächen und Stärken und welche Herausforderungen für regionale Produktion, Verarbeitung und Handel von ökologischen Lebensmitteln bestehen. Ziel der Studie ist es, die aktuelle Situation darzustellen, Schwachstellen zu identifizieren und Ansatzpunkte zu ...
Dissertation
Fostering sustainable consumption through communication: Consumers’ appreciation of biodiversity-friendly pasture-based cattle husbandry
(2024-01)
Considering dramatic environmental changes, there is an evident necessity of a transition to more sustainable animal production that caters to societal demand for ethical production and consumption. The slow but steady shift in consumer demand for animal-friendly, environmentally, and socially re-sponsible animal products has been well documented over the past years. The overarching goal of this dissertation is to provide insights regarding consumer perceptions, acceptance, preferences and com-munication of ...
Dissertation
The role of price in consumers’ purchase decisions on organic food
(2018-05)
Trotz des über die letzten Dekaden anhaltenden Wachstums des Marktes für ökologische Lebensmittel bleibt der Sektor hinter seinem Potential zurück. Als wesentlicher Grund hierfür wird häufig der Preis von Öko-Lebensmitteln genannt, der von Konsumenten als zu hoch empfunden wird. Der derzeitige Stand des Wissens bietet jedoch kein klares Bild über das Verbraucherverhalten in Bezug auf den Preis von Öko-Lebensmitteln. Das Ziel dieser Dissertation ist daher, Erkenntnisse zur Preissensitivität von Verbrauchern bei ...
Aufsatz
Urban Agriculture Oriented towards Self-Supply, Social and Commercial Purpose: A Typology
(2016-08-17)
Urban agriculture, a dynamic multifunctional phenomenon, affects the spatial diversification of urban land use, its valorization and its governance. Literature acknowledges its contribution to the development of sustainable cities. The dimension and extent of this contribution depends significantly on the particular form and function of urban agriculture. However, the complexity of interests and dimensions is insufficiently covered by theory. This paper proposes a typology for urban agriculture, supporting both theory ...
Dissertation
Factors influencing consumers’ gaze and purchase behavior for food products labeled with nutrition and health claims
(2019-11)
Short Summary:
The labeling of food products with a nutrition or a health claim is a widespread practice in the EU. These claims are short sentences on the front of food packages which highlight positive nutritional characteristics or beneficial health effects for the body. Research on nutrition and health claims shows a lack of consensus on whether these claims have a positive or a negative effect on consumers’ preferences and purchase behavior. Therefore, the research objective of this dissertation was to investigate ...
Aufsatz
Adoption of Organic Farming as an Opportunity for Syrian Farmers of Fresh Fruit and Vegetables: An Application of the Theory of Planned Behaviour and Structural Equation Modelling
(2017-11-04)
Exporting organic fresh fruit and vegetables (FFV) to the European Union could represent a great opportunity for Syrian farmers and exporters. Yet, the organic sector in Syria is comparatively young and only a very small area of FFV is organically managed. To date, little is known about Syrian farmers’ attitudes towards organic FFV production. Therefore, the aim of this study was to explore the intentions and attitudes of Syrian farmers of FFV towards organic farming and how likely they are to convert their farms to ...
Dissertation
The European organic food market - how to increase its transparency?
(2010-12-06)
Der Europäische Markt für ökologische Lebensmittel ist seit den 1990er Jahren stark gewachsen. Begünstigt wurde dies durch die Einführung der EU-Richtlinie 2092/91 zur Zertifizierung ökologischer Produkte und durch die Zahlung von Subventionen an umstellungswillige Landwirte. Diese Maßnahmen führten am Ende der 1990er Jahre für einige ökologische Produkte zu einem Überangebot auf europäischer Ebene. Die Verbrauchernachfrage stieg nicht in gleichem Maße wie das Angebot, und die Notwendigkeit für eine Verbesserung des ...
Masterarbeit
Marketingstrategien zu In-Wert-Setzung von Naturschutzmaßnahmen in der ökologischen Direktvermarktung
(2017-01-31)
Forschungsgegenstand der Arbeit sind Marketingstrategien zur In-Wert-Setzung von Naturschutzmaßnahmen in der ökologischen Direktvermarktung. Vor diesem Hintergrund wurden anhand konkreter Beispiele unterschiedliche Marketingstrategien und Kommunikationskonzepte verglichen und untersucht, wodurch die Aufpreisbereitschaft der KundInnen für den Zusatznutzen „Naturschutz“ beeinflusst wird. Die Untersuchungen fanden zwischen November 2015 und Januar 2016 auf drei Höfen, die Naturschutzmaßnahmen in die ökologische ...
Aufsatz
Information needs for a purchase of fairtrade coffee
(2015)
This research investigates what information German Fairtrade coffee consumers search for during pre-purchase information seeking and to what extent information is retrieved. Furthermore, the sequence of the information search as well as the degree of cognitive involvement is highlighted. The role of labeling, the importance of additional ethical information and its quality in terms of concreteness as well as the importance of product price and organic origin are addressed. A set of information relevant to Fairtrade ...
Dissertation
Veränderungen im Öko-Lebensmittelkonsum in Familien mit Kindern und deren Hintergründe
(2010-02-17)
Im Rahmen der Arbeit wird den Fragen nachgegangen, inwiefern der Konsum von Öko-Lebensmitteln in Familien mit Kindern im zeitlichen Verlauf Veränderungen unterliegt und worin Veränderungen im Öko-Lebensmittelkonsum in Familien mit Kindern begründet sind. Aus den hierzu gewonnenen Erkenntnissen werden Schlussfolgerungen für die Konsumentenforschung und das Marketing von Öko-Produkten gezogen. Theoretische Grundlage stellen der Familienzyklus sowie Forschungsergebnisse zum Konsumentenverhalten in Familien und zum Konsum ...